06 mars 2016

Mega trassel.


Egentligen borde jag inte skriva om detta men nu efteråt kan jag bara skratta åt dagens händelse. Efter en timmes fiske så är jag inte tillräcklig uppmärksam på ett nät som jag fastnar i med babords pulka. Bara att klippa linan till pulkan och riva upp allt... Pust och stön. Pulkan hade lossnat från nätet så det gick fint att hämta den. Det tar lite tid att göra om allt själv, men efter ca 45min så va allt ute igen. Styr söder ut och trollar någon timme. Inget händer. Började riva och plocka i boxarna och fundera på vilka löjskallar jag ska byta ut mot nya. När jag tittar upp så har båten ändrat riktning 180 grader....? Inte bra!  Barbords pulka är på styrbord osv. Va ända in i helvete säger jag ganska högt. Börjar plocka upp ett spö som sitter fast i ett annat spö som också sitter fast i ett annat osv. Mega trassel på 10 spön med löjor och blyn. Fick lägga mig still och stänga av motorn samt tilta upp den för 3 linor och en paravanlina hade trasslar in mellan motorn och aktersepegeln. Det blåste rätt bra och snöade också.. Hur som helst så fick jag hala in allt i en enda stor röra och klippa linor och tackel. Fick hem allt så inget gick förlorat i sjön. Styrde mot Baggerud och började knyta om allt och det tog väl ca 2 timmar att reda ut det och där med va det färdig fiskat för idag. Har faktiskt inte varit med om detta förut under alla dessa år på sjön. Kan bara glädja med med en sak nu. Nästa gång kan bara gå bättre!