17 maj 2013

Semster, då åkte jag söder ut...

Fiske kompisen Jonas Fredriksson med sin 1a östersjölax, +7kg.

2a laxen för Jonas, +9kg

Äntligen en över magiska 10kg, Laxen vägde 11,3kg i hamn.

+12kg.

+12kg.

+13 Niklas mycket nöjd till sin 1a östersjölax.

Havs öring 3,6kg.
 
Har under några trevliga dagar semester fiskat i havet. Lax fisket har varit fantastiskt bra och vi har släppt åter många fiskar. En regel i min båt är att inte ta upp mer fisk än vad man behöver åt sin familj! Det gäller så väl lax och öring samt när jag fiskar abborre med barnen. Att återutsätta lax är inga konstigheter, det är bara att kroka av dom vid båtkanten och oftast behöver man inte ens använda håven. Jag lyckades under dessa dagar styra på 5st över 10kg och det känns mycket bra, då jag endast fiskar i havet en gång/år. Gjorde en notering från mitt fiske. Av 29 laxar och en havsöring som vi fångade så var det 7st som hade klippt fett fena vilket blir ca 20%. Och nu i dagarna har Hav tagit ett mycket konstigt beslut gällande östersjölaxen att från 1Aug så skall vi endast få ta upp östersjö lax med klippt fett fena. Korkat enligt mitt sätt att se på det!!  Andra länder runt östersjön sätter ut lax utan att klippa dom. Trollare skall släppa vildlax åter, inga andra. Regler är bra och fångst begränsningar med då skall det vara samma för alla!!!! Nu jävlar får det vara nog! På dansk vatten är det tillåtet att lägga laxlinor och dom använder rostfria krokar dom, fegisarna. Vi fick 2 stora laxar med rostfria enkel krokar i mun. En icke rostfri krok förvinner från laxen efter kort tid en rostfri den släpper aldrig! Värna om vildlaxen i östersjön, då skall vi som trollingfiskar på svenskt vatten släppa lax och öring med fett fena kvar åter till nästa fiskare som inte trollar eller fiskar på svenskt vatten . Låter detta rimligt???
Ändra fiske reglerna till en lax/person och dag oavsett fena eller inte borde även vara så på Vänern. Jag som guidar på Vänern/Vättern samt mina kollegor som guidar i havet har nog inget emot en sådan regel. Vi alla som jobbar med guidning vet att om kunden för dagen får ta med en matfiske / person så är det en bra dag och kunderna är mycket nöjd samt kommer åter. Vi säljer inte fiske utan levererar en upplevelse som kan sluta i en mat fiske med hem om  man inte väljer själv att släppa fiske åter.  Nog om detta nu och inom kort väntar jobb på Vänern igen. Trevlig helg.